Užitečné funkce
Nakonec si ukážeme pár základních funkcí,
které nám Python nabízí.
Můžeš si stáhnout i
přehled ,
který se rozdává na srazech.
Vstup a výstup
Tyhle funkce už známe.
print
vypíše nepojmenované argumenty,
oddělené mezerou.
Pojmenovaný argument end
určuje, co se vypíše na konci (místo přechodu
na nový řádek);
sep
zase, co se vypíše mezi
jednotlivými argumenty (místo mezery).
Příklad doporučuju spustit ze souboru, ne
interaktivně:
print(1, "dvě", False)
print(1, end=" ")
print(2, 3, 4, sep=", ")
Základní funkce na výstup, input
,
vypíše otázku, načte vstup od uživatele,
a vrátí ho jako řetězec.
input('zadej vstup: ')
Převádění typů
Co ale když nechceme pracovat s řetězcem, ale
třeba s číslem?
Tady nám pomůže skupina funkcí,
které umí převádět čísla na řetězce a zpátky.
Každý ze tří typů (angl. types )
proměnných, které zatím známe
– řetězce, celá čísla a „desetinná“ čísla –
má funkci, která vezme nějakou hodnotu
a vrátí podobnou hodnotu „svého“ typu.
int(x) # převod na celé číslo
float(x) # převod na „desetinné“ číslo
str(x) # převod na řetězec
3 == int('3') == int(3.0) == int(3.141) == int(3)
8.12 == float('8.12') == float(8.12)
8.0 == float(8) == float('8') == float(8.0)
'3' == str(3) == str('3')
'3.141' == str(3.141) == str('3.141')
Ne všechny převody jsou možné:
int('blablabla') # chyba!
float('blablabla') # chyba!
int('8.9') # chyba!
…a jak si poradit s chybou, která nastane,
když použiješ špatnou hodnotu, si řekneme později.
Teď je hlavní to, že už víš, jak funguje
int(input('zadej číslo: '))
z minula!
Matematické funkce
Matematika je občas potřeba, takže se pojďme
podívat, jak v Pythonu pracovat s čísly.
Jedna zajímavá matematická funkce je k dispozici
vždy:
round(číslo) # zaokrouhlení
Spousta dalších se dá importovat
z modulu math
:
from math import sin, cos, tan, sqrt, floor, ceil
sin(úhel) # sinus
cos(úhel) # kosinus
tan(úhel) # tangens
sqrt(číslo) # druhá odmocnina
floor(číslo) # zaokrouhlení dolů
ceil(číslo) # zaokrouhlení nahoru
Nápověda
Další funkce pomáhá programátorům:
Můžeš si přímo z programu (nebo z interaktivního
režimu) vyvolat nápovědu k nějaké funkci.
(Občas bývá srozumitelná i pro začátečníky,
občas bohužel spíš ne – v takovém případě zkus
Google).
Nápověda k funkci print
se zobrazí příkazem:
help(print)
Nápověda se dá vypsat i k celému modulu.
import math
help(math)
Nápověda se zobrazí podle systému buď v prohlížeči,
nebo přímo v terminálu.
Když je nápověda příliš dlouhá, dá se v ní
v terminálu pohybovat (↑ , ↓ ,
PgUp , PgDn ), a „ven“
se dostaneš klávesou Q .
Náhoda
Nakonec si ukážeme dvě funkce, z modulu
random
, které jsou velice
užitečné pro hry.
from random import randrange, uniform
randrange(a, b) # náhodné celé číslo od a do b -1
uniform(a, b) # náhodné „desetinné“ číslo od a do b
Pozor na to, že randrange(a, b)
nikdy nevrátí samotné b
.
Pokud potřebujeme náhodně vybrat ze tří možností,
použij randrange(0, 3)
,
což vrátí 0
, 1
, nebo
2
:
from random import randrange
cislo = randrange(0, 3) # číslo je od 0, 1, nebo 2
if cislo == 0:
print('Kolečko')
elif cislo == 1:
print('Čtvereček')
else: # 2
print('Trojúhelníček')
A další
Python dává k dispozici obrovské množství dalších
funkcí a modulů, i když ne všem budeš ze začátku
rozumět.
Všechny jsou popsány v dokumentaci Pythonu, např.
vestavěné funkce ,
matematika .